Menu
DET ER TID TIL AT TAGE EJERSKAB
af Happy Caldwell

Little Rock, Arkansas, er de hvor jeg kalder hjem. Siden slutningen af 1990'erne har jeg haft det privilegium at bede med hver eneste af Arkansas statsguvernører, besøge guvernørens palæ og statens hovedstad. Hver gang jeg besøger, siger jeg det samme: ”Agape Kirke er her. Er der noget, vi kan gøre for dig?” Dette tilbud har åbnet døren for, at vores kirke kan tjene de offentligt ansatte på alle niveauer i vores stat – fra guvernøren til politiet. Faktisk førte Helligånden os en gang til at tage et offer til politibetjentene i vores by. Vi delte det ligeligt mellem hver officer i styrken. Den næste uge kom mange af disse mænd og kvinder til vores kirke for at takke os. Vi har også påtaget os ansvaret for at holde begravelser for Arkansas' og Little Rocks politibetjente. Det er et privilegium, vi tager alvorligt. Vi gør dette, fordi vi geninvesterer i vores stat og vores lokale embedsmænd. Vi gør det, fordi vi tager ejerskab over, hvad der foregår i vores by. At tage ejerskab er ikke kun en god, borgerlig praksis; men det er også en bibelsk en, der går ud over, hvor vi bor. Det er på tide, at alle Guds folk tager ejerskab over, hvad han har givet os, og hvad han har kaldet os til at gøre.

Ejerskab Kontra Forvalterskab
Jeg hørte engang et budskab om, at fjenden genoprettede syv gange alt, hvad han havde stjålet. Præsten talte om Ordsprogene 6:30-31: " Ringeagter man ikke tyven, når han stjæler fot at stille sin sult? 31 Om han gribes, må han syvfold bøde og afgive alt sit huses gods." Konteksten i dette vers handler om utroskab, men princippet gælder for mere end utroskab. Jeg gik i seng og tænkte over det, og da jeg vågnede næste morgen, hørte jeg Guds stemme. Han sagde:

Det handler ikke om at løbe efter djævelen for at få det, han har stjålet. Det handler om ejerskab. Hvem ejer jorden? Du har altid været i defensiven. Det er tid til at gå i offensiven. Kirken løber efter djævelen for at få det tilbage, han har stjålet, når du skulle tage ejerskab af det, jeg har givet dig.

Gusa tjenere har forskellige meninger om, hvorvidt vi er ejere eller forvaltere. Nogle siger, at vi ikke ejer noget. De peger på Salme 24:1, "Jorden er Herrens og dens fylde; verden og de, der bor deri." De lærer, at vi kun er forvaltere eller ledere af det, Gud har givet os. Men det er ikke helt korrekt. Ifølge Salme 115:16 har Gud givet os denne verden: "Men jorden har han givet til menneskenes børn." Med andre ord, han skabte det, og han gav det til os.

Det ville være det samme, hvis jeg gav dig kuglepennen i lommen. Den var min, men jeg gav den til dig. Det er din nu. Du ejer den. Hvad du gør med den, men det er nøglen.

Forvaltning er, hvad du gør med det, du har fået. Det er op til hver enkelt af os at tage ejerskab over, hvad Herren har givet os, og derefter styre den ting i overensstemmelse med Guds ord. Da vores tjeneste begyndte at bygge Victory Television Network, sagde Herren til mig: Du skal gøre dette. Dette tv-netværk er for staten Arkansas. Det er ikke for dig. Det er for folket. Den lille fjernsynsskærm er mit vindue, som jeg udøse mit hjerte ud af hver dag – ind i hjemmene, hotellerne og hospitalerne.

Han gav os VTN, men vi blev forvaltere af det efter, hvad han havde befalet os, efter Ordet. Og Herren har været tro mod sit løfte. Vi har set folk fra hospitaler, som rejste sig og gik helbredte ud. Vi har hørt om andre, der blev udfriet fra dæmonisk undertrykkelse og afhængighed. De indsatte i statsfængslet, mænd og kvinder, der ofte bliver overset og nedgjorte, hører om Jesus på grund af det.

Gud bruger VTN til at levere Ordet til mennesker lige hvor de er. De hører Kenneth Copeland, Rick Renner, Andrew Wommack og andre. Han gav VTN til vores tjeneste. Vi forvalter det nu i overensstemmelse med Guds ord. Som et resultat bruger han det til at tjene troende og vantro; bringe frelse, befrielse og helbredelse. Det er en herlig ting!

Dele Ordet
Apostlen Paulus sagde til sin åndelige søn, Timoteus: » Gør dig flid for at fremstille dig selv som prøvet for Gud, som en, arbejder, der ikke behøver at skamme sig, som rettelig lærer Sandhedens Ord.« (2 Tim 2:15). Det siger ikke, "rigtig opdeling mellem fejl og sandhed." Den siger, "rigtigt at dele sandhedens ord." Det er en vigtig skelnen. Vi må skelne mellem, hvad der er ægte Sandhed (Gud-inspireret) og menneskeskabt sandhed (tilsyneladende gode ideer, der kan gå galt), når vi tager ejerskab. Selv det, der starter som ægte sandhed, når det presses til det yderste, kan føre til fejl. Det er, når vi begynder at spekulere og deltage i formodninger om Guds mysterier. Det er, når vi tager et element fra Skriften og bygger en påstand uden tilstrækkelige beviser. Det holder ikke.

De af os, der har været i Kristi Legeme, og de af os, der har tjent i den femdobbelte tjeneste i et stykke tid, har set vores andel af fejltagelser: velmenende troende, der tilføjer regler til bibelske principper. Før vi ved af det, kan de komme af sporet. Men vi kan kende og anvende ægte, Guds-inspireret sandhed uden at begå fejl, hvis vi har personlig modenhed; en forståelse af Guds ord; Helligåndens ledelse; og relationer til andre modne, Åndelige-ledte venner, ledere og mentorer. Det er, når vi kan tage ejerskab over vores kald, vores byer og vores lande og gøre, hvad Gud har kaldet os til at gøre på en måde, der giver resultater.

Discipleskab og Ejerskab/Ejendomsret
Da Jesus tjente sine disciple på Oliebjerget før hans korsfæstelse og til sidst opstandelse, talte han til dem om sit andet komme. Han sagde: "Og da skal Menneskesønnens tegn vise sig i himlen, og da skal alle jordens stammer sørge, og de skal se Menneskesønnen komme på himlens skyer med kraft og stor herlighed" ( Matt. 24:30).

Læg mærke til, at dette ikke handlede om bortrykkelsen, som nogle har foreslået. Det handlede om det andet komme. Hebræerne på den tid ville ikke have haft nogen idé om bortrykkelsen. Det var ikke et koncept, de ville have forstået. Nej, Jesus fortalte dem om hans genkomst og de belønninger, de ville modtage for at tage ejerskab over, hvad Herren havde givet dem.

Vers 45-47 siger: "Hvem er så en tro og klog tjener, som hans herre har sat til herre over sit husstand for at give dem mad i rette tid? Salig er den tjener, som hans herre, når han kommer, skal finde i gang med det. Sandelig siger jeg jer, at han skal sætte ham til herre over alt hans gods."

Jesus vidste, hvad der skulle komme. Han vidste, at han skulle forlade denne fysiske verden. Han vidste også, at der var mere arbejde at gøre. Han havde investeret tre år i at træne sine disciple. De skulle meget snart være uden ham, og han havde brug for at formidle vigtigheden af ejerskab til dem. De blev nødt til at gå op og tage ansvaret for at dele evangeliet med vantro, så livet fortsat ville blive ændret. Det var det ultimative mål. Ja, de ville have Helligånden til at lede, overbevise og trøste dem, men de havde et ansvar. De måtte tage ejerskab over deres kald.

Belønning For Vores Gerninger
Hvis du nogensinde har boet til leje i et hus og derefter købte dit eget hjem, ved du, at der er stor forskel på de to. Når du skriver dit navn på linjen, bekymrer du dig meget mere om det hjem, du ejer, end det hus, du lejede. Du vil tage dig af det, og du ved, hvis du ikke gør det, så kommer du til at betale.

Det er det samme med ethvert område, som Gud har givet os: vores kald, vores byer, endda vores nation. Der er en betydning, en vigtighed og et ansvar, der følger med at tage ejerskab over disse. Vi skal tage os af dem. Beskyt dem. Gøre det, der skal gøres.

Hver af os vil komme til syne ved Kristi dommersæde. Det øjeblik vil ikke handle om frelse eller straf; det vil handle om belønninger for vores gerninger. Vi vil hver især blive belønnet for det, vi gjorde for Kristi Legeme ... ikke det, vi ønskede at gøre, men snarere det, han sagde til os at gøre. Det er det, vores belønning vil være baseret på: hvorvidt vi tog ejerskab over det, Gud gav os.

Det er ikke nok at læne sig tilbage og vente på, at tingene sker. Vi er nødt til at dele Sandhedens Ord rigtigt og følge Helligåndens ledelse. Vi skal tage ejerskab

OP